madelenejonsall

Välkomna hit! Jag som skriver heter Madelene och är 28 år. Snart är det dags för mig att bli fru Rafner <3 Här bloggas det om livet som mamma till världens finaste Lion, att bli mamma är det bästa som hänt mig! Det kommer också skrivas om en hel del matlagning och bakning eftersom det görs så fort jag får tid. Jag kommer dela med mig av våra dagar och ljuspunkterna i mitt liv. Trevlig läsning!

Lion 2år (+ en månad)

Publicerad 2012-11-22 13:55:00 i Lions äventyr,

Den där rackarns tvåårsuppdateringen har liksom inte riktigt hunnits med men här kommer den nu äntligen. Mest roligt för oss att kunna gå tillbaka och se vad Lion gillade och kunde då han var två!
 
Det största som har hänt de senaste månaderna är Lions vilja att härma och själv tala. Härligt för både honom och oss! Han sätter ofta ihop två-tre ord och någon gång till och med fyra ord (två nya bumme ute - två nya motorcyklar ville han ut och köpa).
 
Ord han kan:
 
Substantiv: Boll, bumma (motorcykel), bil, kitty (hello kitty), mjau, vov, muuu, iiiiihhh prrroo (häst),  tut tut (tåg), bäää, niiin (kanin), Te, glas, en sånn, tiss (kiss), bas (bajs), hiss, där, titta, Te, fish fish, ananas. Sticki sticki (stickdricka, coca-cola t.ex.), stjärna, hjärta,
 
aj, oj då, hej, tack, nej, ja, blää, ute, mer, Skiiiiit, prupp.
 
Adjektiv: röd, svart, gön, blau (blå), lila, gul, många, en/ett, två, tre, sju, åtta, nio, tio. Ny. tooooor (stor), lille, ytte pytte lille
 
Opp (hopp), gå, zz
 
favorit ramsan: hemma-inne-uppe kör han när han vill hem.
 
Bokstäverna: A, B, D, E, G, I, L, M, N, O, P, S, T, U, V. 
 
Bitta, Onna återkommer fortfarande allt som oftast. Min onna, min Bitta säger han. På kvällen om jag säger att jag älskar honom säger han - Och, Nikki (Niklas) och Bitta (Britta) och Onna (Jonna) och mommo och offa osv. Han tror själv att han heter Din..
 
nam nam, din (säger han om sig själv), min, mamma, pappa, mommo, moffa, aoffa (farfar), stackars farmor får finna sig i att heta den...
 
Han härmar massor men orden ovan använder han spontant och många fler också. Insåg inte hur mycket han säger förrän jag ska försöka skriva ned det ;) Han härmar också det vi gör hela tiden.
 
Han älskar att räkna och talar om vilka färger allt har. Han älskar också nya saker oavsett om det är kläder eller leksaker. Han älskar att pilla, öppna förpackningar och plocka med saker. Sorterar bokstavskex i högar efter bokstav, djuren sorteras efter färg osv. Han bygger gärna pussel och lego.
 
 
Periodvis säger han Nej! Till det mesta men för det mesta är han en kille som är glad och tålamodig och väldigt snäll.
 
För det mesta äter han bra och favoriträtternaär fish fish (sashimi/sushi), ris/linser, ananas i kycklingcurry, rött kött med rödvinssås, råstekpotatis med ägg och bacon, halstabletter med eucalyptus, mannagrynsgröt med smör och blåbärssylt, färska räkor med sås, lakrits, stickig dricka och förståss Té!
 
 
Han älskar att titta på Dora och det gör han gärna en hel timme. Perfekt då mat behöver lagas eller hemmet tas omhand. Han är också väldigt duktig på att pyssla själv då han är mätt och utvilad.
 
 
Han är som lyckligast när han får leka med oss, ööörna (favoritleken där vi går omkring och kör motcykel), leka på leklandet, vara ute vid havet eller i djurparken, äta godis och ha helgmys, bada med sin pappa eller överhuvudtaget får bestämma. Han älskar också när vi har gäster och får träffa sina mor- och farföräldrar.
 
Han är fortfarande mycket förtjust i att vara uppe-hemma-inne även om det börjar gå över lite.
 
 
Hann skippar ofta middagsluren men är gärna vaken till 22 ändå - sover han middag är han ofta vaken till efter 24. Som tur är vaknar han oftast mellan 9-10 vilket inte är så förvånande då både jag och Daniel är nattugglor som gärna sover länge på morgonen.
 
 
Tror han skulle tycka det var roligt med förskola/barnehage några timmar om dagen så får se om det blir att han börjar i Januari.. Vi står iaf i kö!
 
Älskade älskade unge vad vore vi utan dig?
 
 

Kommentarer

Postat av: Jenny

Publicerad 2012-11-22 15:12:16

Åh söta fina underbara Lion, vilken härlig läsning! Blir alldeles varm av glädje! : )
Jag insåg inte heller hur många ord Ajje kunde förrens jag skrev ner dem..mysigt!

kramar

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Madelene Jonsäll

Jag är en 26årig mamma som ursprungligen kommer från de djupa skogarna i hälsningland. Kärleken och livet har sedan lett mig till Stockholm och nu bor vi i en härlig kuststad i Norge. Jag läser just nu till lågstadielärare på distans och siktar sedan på att läsa vidare till speciallärare eller talpedagog. Förutom att umgås med min underbara familj och våra fina vänner så älskar jag att laga mat och baka. När tiden finns så plöjer jag gärna böcker eller pysslar.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela